5. Geriatrik Diş Hekimliği

Tükürük akış hızında azalmaya bağlı olarak ağız kuruluğu görülebilir. İlerleyen yaşlarda hastanın genel sistemik rahatsızlıklara bağlı olarak kullanılan ilaçlar, baş boyun bölgesi radyoterapisi ve kemoterapötik ilaç kullanımı tükürük akış hızının azalmasında etkili olmaktadır.

Tükürük miktarının azalması ile kuru besinlerin yutulması ve çiğnenmesinde zorluk çekilir. Tükürüğün kayganlaştırıcı etkisi azaldığı için protez yaraları oluşabilir. Ağız kokusu, ağız ve dil yanması görülebilecek şikâyetler arasındadır. Dudak kenarlarında çatlama ve kuruluk da görülebilecek semptomlardandır. Hastanın ağızda kendi dişleri var ise diş kök yüzeyi çürükleri ve dişeti iltihaplarına da rastlanır.

Tedavi seçenekleri:
Diş çürükleri için tedavi sonrası florür miktarı yüksek diş macunu kullanımı, 6 ayda bir kontrol ve kontrollerde florürlü vernik uygulamaları önerilebilir.

Ağız kuruluğunun önlenmesinde oral nemlendirici solüsyon kullanımı, şekersiz sakız ve pastiller, yapay tükürük kullanımı gibi önlemler alınabilir.

Oral Candidiazis (ağız içi mantar oluşumu): Antifungal gargaralar, antifungal merhemler, pastiller önerilebilir.

Protez vurukları: protez içi kullanılan yumuşak astar materyalleri dokuda oluşan yara oluşma sıklığını azaltacaktır.

Uzun yıllar aynı protezin kullanımına bağlı oluşan irritasyonlar, ülserasyonların giderilmesinde protezde yapılacak değişiklikler ve rutin diş hekimi kontrollerinin olması ile bu durumun önüne geçmek mümkün olur.

Yaşın ilerlemesi ile beraber ağız bakım eksikliği olan bireylerde dişeti hastalıkları nedeni ile diş kayıpları artmaktadır. Periyodik Kontroller ve ağız bakımları ile diş kayıplarını engellemek mümkün olur. Periyodik kontrol ve bakımlar çürük oluşumunu da azaltacaktır.

Yaş ilerlemesiyle beraber artan diş eti çekilmeleri meydana gelir. Bu da dişlerde hassasiyete sebep olur. Hassasiyet giderici tedaviler uygulanılarak hasta rahatlatılmaya çalışılır.

Yaşlanma ile beraber sistemik hastalıkların görülme sıklığı artmaktadır. Ağız sağlığındaki eksiklik, iltihabi durumlar sistemik hastalıkların seyrini de etkileyebilmektedir. Erken müdahaleler ve kısa randevular ile hastaları fazla yormadan ağız sağlığını korumak mümkün olacaktır.