5. Periodontoloji

Dişeti hastalıklarının tedavisi olarak da bilinen periodontoloji, dişi tutan destek dokuların (Dişeti, çene kemiği, dişi kemiğe bağlayan dokular ve komsu diş yüzeyi) hastalıklarının tedavisinin yapıldığı bilim dalıdır. Dişeti hastalığı toplumumuzun çoğunluğunu etkileyen bir hastalık olmasına rağmen; etkeni, sonuçları ve tedavisi konusunda çok az bilgiye sahip olunan ve sinsice seyreden bir hastalıktır.

Sağlıklı bir diş eti görüntüsü nasıl olmalıdır?

-Dişeti gül pembesi renginde ve portakal kabuğu görünümünde olmalıdır.
-Dişleri kök başlangıcından saran ve konturlarını takip eden düzenli bir dişeti sınırı olmalıdır.
-Kırmızılık, şişkinlik ve yangı olmaması gerekir.
-Normal fırçalama sırasında kanama olmaması gerekir.
-Dişetinin sağlam ve sert olması gerekir.

Periodontal hastalıkların ilk belirtisi dişeti kanamalarıdır. Hastalık durumunda dişetleri kızarır, şiş ve parlak bir görünüm alır. Çoğu kez bu belirtilere ağız kokusu, kaşıntı ve hassasiyet de eşlik eder. Periodontal hastalıklar her yaşta görülebilir. Bazı sistemik hastalıkların ağız içi belirtileri de hastalıkların tanısının konmasına yardımcı olur. Periodontal hastalıklar çoğu kez ağrısızdır. Hasta hastalığını fark ettiği zaman iş işten geçme safhasına varmıştır ve bireyler dişlerini sapasağlam iken kaybederler. Bunun en önemli nedeni dişin etrafındaki dokuların ve kemiğin kaybedilmesi nedeniyle dişin ağız içinde tutunmasının sağlanmaması sonucu sallanarak düşmesidir.

Periodontal tedavinin amacı umutsuz gibi görünen sallanmaya başlamış dişlerin değişik tedavi yöntemleri ile ağızda tutunmalarını sağlamaktır. Bu nedenle sırayla; ağız hijyeni eğitimi, diş taşı temizliği, kök yüzeyi düzleştirilmesi, rejeneratif, rekonstrüktif ve mukogingival cerrahi işlemler yapılır. Ayrıca gülüş dizayn etmek için ve estetik amaçlı olarak da periodontal girişimlerde bulunulmaktadır.