5. Diş Çürükleri Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Diş çürüklerini neden ciddiye almak gerek?
Diş çürüğü büyük ölçüde önlenebilir olmasına karşın dünyada en yaygın kronik hastalık olmayı sürdürmektedir. Diş çürüğü, karbonhidratların mikrobiyal fermentasyonu sonucu oluşan organik asitler nedeniyle etkilenen dişten, mineral kaybıyla sonuçlanan bir enfeksiyon hastalığıdır. Bireylerin üzerindeki ağrı ve acı çekilmesi, fonksiyon kaybı, yaşam kalitesinin düşmesi gibi etkileri dikkate değer derecede önemlidir.
Diş çürümeleri başka bir hastalığın habercisi midir?

Diş çürükleri direkt olarak başka bir hastalığın habercisidir diyemeyiz fakat endirekt olarak fokal enfeksiyon dediğimiz tablonun oluşmasına sebep olabilir. Diş çürüğünün meydana getirdiği bakteriler, kan ve lenf dolaşımı yoluyla hayati önem arz eden organlara taşınarak ciddi tabloların oluşmasına neden olabilir.

Bir diş çürüdüğünde yanında ki diğer dişleri de çürütür mü?
Diş çürüğü bulaşıcı bir enfeksiyon hastalığı olduğu için yanındaki diğer dişler de etkilenir. Genellikle bu tabloyu komşu dişlerin birbirini etkileyerek ara yüz çürüklerinin oluşması şeklinde görürüz.

Diş çürükleri ağız kokusuna sebep olur mu?
Ağız kokusunun pek çok nedeni vardır; bunlardan biri de diş çürükleridir.

Dişin çürüdüğü nasıl anlaşılır?
En basit şekliyle diş üzerinde koyu renklenmelerin oluşması ve bu renklenmeleri kavite dediğimiz oyukların takip etmesi ile fark edilebilir. Ayrıca ara yüz çürükleri dediğimiz kolayca tespit edilemeyecek yüzeylerde de çürük gelişebilir; ara yüz çürüklerinin tanısında radyolojik teknikler kullanılır. Bu yüzden diş çürüğü ilerlemeden teşhis ve tedavisi için mutlaka diş hekimine başvurmak gerekir.

Dişlerin çürümesini engellemek için tavsiyeleriniz nelerdir?
Ağız bakımına çok dikkat etmek gerek. Günde en az 2 defa dişlerin fırçalanması mümkünse diş ipi kullanılması gerekmektedir.

Asitli ve şekerli yiyecek-içeceklerden oluşan beslenme şeklinden uzak durulması gerekmektedir. Özellikle şeker içeren besinlerin ana öğünler ile birlikte tüketilmesine özen gösterilmelidir.

Düzenli olarak diş hekimi ziyaret edilmeli ve rutin kontroller yaptırılmalıdır, topikal fluor tedavileri ile diş çürüklerinin önüne geçilmelidir.